דף הבית » טעויות נפוצות יומיומיות » כמה דברים שלא ידעתם עליהם: חוה לא אכלה תפוח 101 טעויות נפוצות ביהדות

כמה דברים שלא ידעתם עליהם: חוה לא אכלה תפוח 101 טעויות נפוצות ביהדות

חוה לא אכלה תפוח 101 טעויות נפוצות בענייני יהדות

היהדות היא דת מונותיאיסטית הנהוגה כבר יותר מ-3,000 שנה. זוהי הדת העתיקה ביותר מבין הדתות הגדולות בעולם. היהדות מלמדת את חסידיה לפעול לפי שישה עקרונות עיקריים: אמונה באל אחד, שמירת ההלכה היהודית, תשובה, צדק חברתי, צדקה ותפילה.

היהדות נוסדה על ידי אברהם והתפתחה במשך מאות שנים של רדיפות וגלות. כיום היא הדת הגדולה בישראל עם כ-6 מיליון עוקבים ברחבי העולם.

העם היהודי ידוע בכבודו ללמידה ולחינוך. הם ידועים כמשכילים ביותר כמו גם מיומנים בתחומים שונים כגון מדע, עסקים ומשפטים.

הטעויות הנפוצות ביותר ביהדות.

• חוה לא אכלה תפוח

לפי הגרסה העברית של בראשית, חוה לא צרכה תפוח; אלא היא צרכה את “הפרי”, שלטענת המדרש היה אתרוג. התיאולוגיה הנוצרית, שבה תפוחים אדומים קשורים למיניות, היא המקור למיתוס התפוח. המיתוס הזה הוצג במספר רב של ציורי קיר מתקופת הרנסנס שקישטו קתדרלות והציגו ייצוגים מדהימים של חוה נוגסת בתפוח ארגמן. למרבה האירוניה, מאז גילה אייזק ניוטון את חוק הכבידה האוניברסלי, התפוח בא לייצג את המהפכה המדעית.

• העצה של אחיתופל הייתה טובה

רוב דוברי העברית מתייחסים בטעות ל”עצת אחיתופל” כעצה איומה. למעשה, בחינת הטקסט המקורי של שמואל ב’ טז מוכיחה שאחיתופל היה יועץ מהמעלה הראשונה. הוא היה למעשה לא מוסרי כי פנה נגד דוד ויצא נגד הכללים כדי לעזור לאבשלום כשהאמין שהאחרון ינצח. אבל הוא נתן לאבשלום עצה טובה. הוא לקח את חייו לאחר שהבין שהימר על הסוס הלא נכון לאחר שהמלצתו נדחתה.

• גן העדן אינו בגן עדן

עם זאת, הטקסט המקראי בעברית בבראשית מציב את הגן בין ארבעה נהרות: פישון, גיחון, חידקל והפרת – הממוקם במזרח התיכון. פרשנויות מאוחרות יותר לא-יהודיות גורסות שגן העדן נמצא בשמים. איפה הגן עכשיו? אז השאלה עדיין פתוחה. בהיותנו אופטימיים, אנו יכולים לומר שמדי פעם ניתן לגלות גן עדן עלי אדמות.

• דוד המלך לא היה ראש אדום

כולנו חשבנו לדוד המלך שיער אדום כשהיינו ילדים. “…אדמדם, כמו גם בעל פנים מקסימה, ונאה” (שמואל א’, טז,יב). יצירות אמנות רבות מציגות את המנהיג הדינמי שניגן בנבל והיה גם לוחם וגם משורר. ילדים ג’ינג’ים רבים שקרם ההגנה היה חברם היחיד כשהם גדלו, חלמו להיות יפים כמו דוד המלך. עם זאת, המילה העברית ל”אדמדם” במקרא פירושה למעשה שיער שחור.

• משה לא גמגם

משה לא גמגם, למרות דברי המקרא: “אדוני, איני רהוט, לא בעבר ולא מאז שדיברת אל עבדך, אבל איטי בדיבור ובלשון” (שמות י, ד). . הוא היה צריך את אחיו אהרון לוויכוחים כי הוא פשוט לא היה הדובר הכי מושך. זה שולח לנו מסר רב עוצמה: במקום להיבחר בגלל הביטוי שלו או המראה האלגנטי שלו, אפשר לבחור מנהיג בגלל אופי ערכיו וחוזק אישיותו.

• המשיח לא יבוא רכוב על חמור לבן

הביטוי “שמחה מאוד בת ציון, צעקה בת ירושלים” הוא המקור למושג זה. כתוב שם: “הנה מלכך בא אליך, הוא צדיק ויש לו ישועה, שפל ורוכב על חמור ועל סיוס סייח חמור” (זכריה ט,ט).

• “ארץ ישראל הייתה מקום הולדתו של העם היהודי” – למעשה, זה לא היה

(המשפט הראשון של הכרזת העצמאות) מייסד האומה, אברהם, היה מעור קסדים; רוב בניו של יעקב נולדו בחוץ לארץ; הארץ נוסדה במצרים; והעם נדד זמן רב במדבר.

• משה לא קיבל את התורה בהר סיני

רק עשרת הדיברות, לפי התנ”ך, ניתנו למשה בהר סיני. חכמים טוענים שהתורה ניתנה במשך תקופה של ארבעים שנה במדבר.

• התורה אינה מצדיקה כפיפות נשים לגברים

ביטוי זה, הקובע כי “ותשוקתך אל בעלך והוא ישלוט בך”, משמש לעתים קרובות לקביעה זו (בראשית, ג, טז). אבל כשקוראים את הפסוק בהקשרו המקורי, מתברר שמדובר בעונש, ממש כמו הפסוקים האומרים “בזיעת פניך תאכל לחם” ו”בצער תוליד ילדים”.

פרשנות יהודית לגן עדן

השקפת השמים היהודית שונה מההשקפה הנוצרית.

הרעיון היהודי של גן עדן הוא מקום בו שוכנת נוכחות אלוהים. האמונה היהודית בגן עדן היא שזה יהיה מקום שבו אנשים יהיו חופשיים מחטא ומסבל. בתפיסה היהודית, הגיהנום לא יתקיים כי לא יהיה בו צורך.

ההבדל העיקרי בין הדעות הנוצריות והיהודיות על גן עדן הוא שבנצרות, זה משהו שאפשר להיכנס אליו אחרי המוות ואילו ביהדות, זה משהו שכבר יש לך גישה אליו לפני המוות.

איזה סוג עץ היה עץ הדעת

עץ הדעת הוא סיפור מקראי המספר את הסיפור על איך אדם וחוה סולקו מגן העדן. בסיפור הזה היה עץ שאסור לאכול ממנו.

עץ הדעת משמש לעתים קרובות לסמל ידע ולמידה. הוא משמש גם כדי לייצג את מקור החטא האנושי, כלומר כאשר בני אדם לא צייתו לאלוהים על ידי אכילה מהעץ האסור הזה.

התנ”ך מספר לנו שכאשר בני אדם אכלו מעץ הדעת הם צברו ידע, אך הם איבדו את תמימותם והפכו מודעים לטוב ולרע.

המאפיין הבולט ביותר בעץ הדעת היה שיש לו שלושה ענפים עיקריים, כל אחד עם פרי משלו. הפרי על ענף אחד היה חוכמה אלוהית, בעוד הפרי בענף אחר היה הבנה ותבונה אנושית. הפרי השלישי על העץ הזה היה אלמוות.

 

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן